fbpx

Mindfulness MBSR Training

Wat is Mindfulness?

Mindfulness is een vorm van aandacht, bewust gerichte aandacht, die je laat rusten bij een focus in het hier en nu, van moment tot moment, met een milde, open en niet-oordelende houding. Met open wordt bedoeld: je stelt je open voor het mooie en het lelijke, het prettige en het onprettige – alles krijgt dezelfde aandacht.

We leven in een maatschappij waarin er veel van ons gevraagd wordt. We moeten presteren, veel en goed werk verrichten. We moeten groeien, ambitie hebben enz… 

Daarnaast worden we constant overprikkeld met signalen van buitenaf: Notificaties op je telefoon of zelfs op je horloge, filmpjes kijken op facebook, email-notificaties op je werk, thuis tv kijken enz…

Wanneer heb je wel eens jezelf afgevraagd: “Hoe is het nu met mij? Hoe voel ik me? Is het druk in mijn hoofd? Hoe was de dag vandaag?”

Waarschijnlijk lig je s ’avonds op bed en kan je niet in slaap komen omdat je hoofd vol zit. Of kan je heel goed in slaap komen, omdat je moe bent, maar slaap je heel onregelmatig en ondiep. Dat kan komen door de stress. Wanneer ervaar je stress en wanneer ben je overspannen? Waar voel jij dat in je lichaam? Als je de training volgt kun je daarachter gaan komen.

Het Mindfulness MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) opbouwende 8-wekelijkse programma gaat je bewust maken van wat er in je hoofd afspeelt.

Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR)

Wat is Mindfulness MBSR?

Het Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) programma richt zich op het herkennen en reduceren van stress.

Positieve spanning geeft gezonde energie en werkt als een vitamineshot. Stress is negatieve spanning die je op de lange termijn uitput. Wanneer hoge stress langer dan 3 maanden aanhoudt kun je burnout klachten krijgen. Wanneer de stress langer dan 6 maanden aanhoudt is de kans groot dat je een burnout krijgt.

De mindfulness programma’s hebben allemaal een basis. Je naar je innerlijke dialoog laten kijken en voelen waar je die dialoog gewaarwordt. MBSR is een programma waarbij er extra aandacht is voor stress. Zo zijn er extra oefeningen mbt het herkennen en erkennen van stress.

Is Mindfulness zweverig?

Als je mediteren zweverig vindt dan: “Ja”. Want we gaan mediteren. En “Nee”, dat doen we niet op een zweverige manier.

Je richt je aandacht op een focuspunt (bijv. je ademhaling of je lichaam), en blijft met je aandacht bij dat focuspunt van moment tot moment. Wanneer je merkt dat je aandacht is afgedwaald, breng je je aandacht, steeds weer opnieuw terug naar het focuspunt.”

Door te mediteren maak je verbinding met jezelf. Hierdoor ervaar je wat er in jezelf afspeelt. We doen daarbij onze ogen dicht, of half open, en richten ons op een focuspunt. We bouwen dit in kleine stappen op: we beginnen met praktische korte meditaties en bouwen langzaam op naar langere sessies.

Hoe zweverig is het als je minuten tot uren in een maalstroom van gedachten zit? Mindfulness brengt je juist naar het hier en nu. We doen geen meditaties die je naar het universum brengen. Mijn methode is down to earth.

Mindfulness meditatie tijdens een zonsondergang
Voel je vrij en gelukkig

Hoog sensitieve personen en Mindfulness

De manier waarop een zeer gevoelig persoon de wereld ervaart, is in wezen een bewuste manier om naar de wereld te kijken. We zijn ons bewust van gevoelens, vooral de gevoelens van anderen, omdat we ze zo gemakkelijk opnemen. We letten op de toon van stemmen, naar het gezang van de vogels in de ochtend. Al dit soort intense, zintuiglijke ervaringen maken het leven rijker, voller en mooier voor HSP’s.

Maar al die ervaringen kunnen ook je leven stressvoller maken, wanneer je die ervaringen constant laat binnenkomen, zonder de aandacht te houden wat je zelf nodig hebt.

Wat mindfulness kan betekenen voor hoog sensitieve mensen is een leven waarbij je weer kan genieten van alle kleine en grote dingen; Weer je innerlijk geluk vinden. Ook ga je opmerken of dat wat je doet goed voor je is. Als je bijvoorbeeld je druk maakt voor een ander, maak je jezelf druk om iets wat niet van jou is. Je kan dan een bewuste keuze maken of jij die pijn van de ander wil voelen.

Burnout en Mindfulness

Wanneer we stress negeren en stug doorgaan ondanks alle stressklachten kunnen er burnout klachten ontstaan. Dit kan zich uiten door slecht in slaap komen, niet door kunnen slapen, last krijgen van hoofdpijn door gespannen spieren, kort lontje hebben. 

Wanneer je deze signalen negeert of niet weet wat je er mee moet doen, kan je in een burnout raken. Een burnout is kort gezegd: Een vorm van extreme uitputting die ontstaat door langdurig overbelasting. Je lichaam trekt aan de noodrem waardoor je het gevoel krijgt dat je niks meer aankan. Je bent overprikkeld en je kan snel in paniek raken of je krijgt je hoofd niet meer stil. Je hoofd en lichaam schreeuwen om aandacht.

Het is belangrijk dat je hulp zoekt wanneer je veel stress ervaart – burnout klachten hebt of al in een burnout zit.

Wanneer je veel stress ervaart en burnout klachten hebt is een stress verminderde mindfulness training perfect om van deze stress klachten af te komen.

Wanneer je in een burnout zit adviseer ik een 1 op 1 traject te volgen die ik speciaal ontwikkeld heb voor burnouts.

Burn-out
Roy van Sichem | Mindfulness | Burn-out Coach

Na veel oefenen, wat bereik je er mee?

Leren om aandacht te hebben voor wat er is – het bewustzijn komt.

Preventie: het werkt door je lichaam. Je gaat ongemakkelijke  gewaarwordingen voorkomen door ze eerder op te merken.

Je vergroot je veerkracht = Je kunt meer aan.

Je hebt een betere focus aangezien je minder in je hoofd gevangen zit.

Wat het effect is op verschillende momenten. Doe de oefeningen ook wanneer je je niet lekker voelt of juist wel. Zo kun je bewuster zijn van jezelf op verschillende momenten.

Je gaat opmerken wanneer je in het overdreven “doen” zit, zodat je het kunt terugbrengen naar het “zijn”.

Vaardigheid. Hoe vaker je doet hoe makkelijker het wordt. Oefening baart kunst.

Donderdag 9-9-2021 Starten we weer met een nieuwe groep. Plan een vrijblijvende afspraak in om te zien of Mindfulness iets voor jou is.

Locatie / Kosten / vergoeding

Locatie Rijswijk Groep

Officiele 8-Weekse MBSR training

Duur: 8 sessies van 2 uur
Locatie: bij Ezzy Familie in Rijswijk

Kosten
Particulier: 395,- 
Werkgever: 495,- excl. btw
Altijd een gratis intake.

Locatie Rijswijk individueel

Officiele 8-Weekse MBSR training + Coaching

Duur: 8 sessies van 2 uur (1 uur Mindfulness 1 uur Coaching)
Locatie: Meerdere locaties mogelijk

Kosten

Particulier: 895,- 
Werkgever: 995,- excl. btw
Altijd een gratis intake.

Vergoeding van kosten

Via de zorgverzekeraar

Mindfulness wordt door steeds meer verzekeraars in een aanvullend pakket aangeboden. De vergoedingen, voorwaarden en premies lopen wel behoorlijk uiteen. Bij sommige is een verwijzing van de huisarts voldoende en andere stellen bijvoorbeeld als eis dat burn-out-klachten zijn gediagnosticeerd. Neem contact op met je zorgverzekeraar en kijk wat de voorwaarden zijn.

Via je werkgever

Mindfulness kan zorgen voor een toename van werkgeluk en een afname van ziekteverzuim. Hierdoor is een grote kans dat je werkgever graag investeert in een mindfulness training voor jou. Sinds de invoering van de Wet Verbetering Poortwachter zijn werkgevers verplicht hun werknemers te beschermen tegen werkstress en hebben er doorgaans ook een budget voor. Hiernaast kunnen werknemers vaak ook een beroep doen op een scholingsbudget of een budget voor persoonlijke ontwikkeling. Het kan zijn dat we werkgever niet wilt meewerken, dan kan de businesscase die ik geschreven heb de werkgever laten inzien, hoe effectief deze training is. Vraag om deze brochure indien nodig tijdens de intake of aanmelding.

Via de belasting

Wanneer je als particulier de kosten voor coaching zelf betaalt, dan kun je deze kosten inclusief de BTW als scholingskosten aftrekken. Het doel van het traject moet dan gericht zijn op verandering van positie of op het op peil houden of verbeteren van kennis en vaardigheden die je nodig hebt voor het verwerven of behouden van inkomen uit arbeid. Een Mindfulness traject met coaching voldoet hier ook aan. Daarnaast kun je de kosten voor een training als aftrekpost bij je aangifte van de inkomensbelasting meenemen. De kosten zijn aftrekbaar bij belastingaangifte onder de post 'buitengewone lasten ziektekosten', wanneer de training door een huisarts of arts/specialist is geadviseerd. Aan deze informatie kunnen geen rechten worden verbonden. Het blijft altijd de verantwoordelijkheid van jezelf of je de kosten van het traject opgeeft bij de belastingdienst. Voor meer informatie kun je contact opnemen met de belastingdienst.

VPGB

Misschien ontvang je een persoonsgebonden budget (pgb) van de Rijksoverheid. Zorg en begeleiding kunnen hieruit gefinancierd worden. Mindfulness valt dan onder ‘begeleiding’. Lees hierover meer op pgb.nl / en zorgwijzer.nl. Wil je een persoonsgebonden budget aanvragen, laat je dan informeren door de stichting MEE (www.mee.nl).

Wat anderen vinden

Anna Hummel
Anna Hummel
Read More
Roy is a brilliant listener with loads of knowledge. You immediately feel the relaxed and calm atmosphere during the training and meditation sessions what gave me a save feeling to share my feelings with the group. The interaction between us all and the encouragement and feedback from Roy’s side gave me a lot of motivation. It’s a great experience!
Safraz Alibaks
Safraz Alibaks
Read More
De sessies die ik heb bijgewoond hebben mij geholpen op het gebied van bewust zijn en tot rust komen. Roy heeft een laagdrempelige aanpak waardoor iedereen de ruimte krijgt (veel of weinig ervaring) om te kunnen delen wat hij wilt delen. Mindfullness is iets waar iedereen iets uit zou kunnen halen.
Yasmae Omar
Yasmae Omar
Read More
Zo fijn om een keer gehoord te worden en eindelijk die aanpak te hebben die bij mij past! Roy heeft een hele fijne rustgevende stem, daarnaast kan hij heel goed luisteren en uitvinden wat jij nodig hebt.
Bas Sardjoe
Bas Sardjoe
Read More
Ik heb tijdens de 8 mindfulness sessies ervaren hoe ik om kan gaan met de 'to-do lijstjes', de lastige gesprekken met leidinggevenden en nog andere veelvuldig voorkomende gedachten die door mijn hoofd gaan als ik mij probeer te concentreren. Na een sessie merkte ik dat ik veel meer ontspannen was dan voor de start van de sessie, ook fysieke spanningen zoals spanningen in m.n. nek en schouders. In de praktijk merkte ik dat de energie tijdens bijvoorbeeld ‘lastige’ gesprekken veel positiever was dan voorheen. Oftewel, een echte aanrader!
Tanja Groenendijk
Tanja Groenendijk
Read More
Ik heb de training Mindfulness van 8 sessies bij Roy gevolgd. Roy is een enthousiaste en bevlogen leraar die, door eigen ervaringen, echt iets toe te voegen heeft aan de lesstof. Door zijn rustige en open houding ontstaat er een fijne groepsdynamiek.
Einar van Meurs
Einar van Meurs
Read More
Van Roy de training Mindfulness gehad. Hij is een zeer prettige trainer, die alles op rustige wijze uitlegt en vertelt. Hij heeft een zeer prettige stem, wat zeker positief bijdraagt aan het geheel. Dankjewel Roy voor de fijne training!
Cherida Venloo
Cherida Venloo
Read More
Ik heb Roy ervaren als een zeer bevlogen trainer die het Mindfulness op een zeer betrokken wijze bij mij heeft geïntroduceerd. Vooral het 'niets moeten' was voor mij een eyeopener. Na de 8 Mindfulness sessies heb ik een aantal handvaten gekregen die ik privé maar ook zakelijk heel goed kan uitoefenen. Ik ben blij dat ik aan de sessies heb meegedaan en kan een ieder Roy als trainer aanbevelen en het is ook nog eens een fijn persoon. Bedankt Roy!
Robbert van Spronsen
Robbert van Spronsen
Read More
Roy kan je helpen vanuit zijn ervaring. Straalt rust uit en dat is fijn.
Christian Romijn
Christian Romijn
Read More
Na een intake waarin ik voelde dat ik op mijn gemak was bij Roy de training mindfulness gevolgd. Je leert in de 8 sessies belangrijke handvaten die je op je eigen tempo ontwikkeld. Roy is vol passie en dit werkt aanstekelijk, hij weet er alles vanaf en voelt goed de mensen in de groep aan. Was zeer leerzaam en ik ga er zeker mee verder.
Previous
Next

Locatie Rijswijk

Iets over mij

Waarom Mindfulness en Burnout coach worden?

 

Ik heb zelf in 2008 een burnout gehad. Mijn burnout was heftig en achteraf enorm leerzaam! Mindfulness heeft me toen geholpen bewust te worden van mijn gedachten en dus ook mijn handelen. Ik heb de diagnose AD(H)D en HSP in 2008 gekregen. Mindfulness helpt mij om de rust in mijn hoofd te krijgen en te houden. Ik heb geen medicijnen nodig! Door Mindfulness/mediteren ben ik veel meer in balans. Ik gebruik deze bijzondere kracht nu om andere mensen te begeleiden. Door dit balans ben ik meer in contact met mijn intuïtie en maak ik nu dus keuzen met mijn hart i.p.v. mijn hoofd. Hierdoor geniet ik volop van het leven, heb ik meer zelfvertrouwen, en ben ik minder bang om te falen.

 

Ik ben na een talentenonderzoek en coaching traject meteen in actie gekomen:

 

* Een NOBCO en StiR geaccrediteerde opleiding tot Life Coach gedaan bij ICM, en me aangesloten bij de bonden.
* Een VMBN en VVM geaccrediteerde Mindfulness trainersopleiding gevolgd.
* Een geaccrediteerde opleiding: Stress- en burn-outbegeleiding gedaan bij ICM.

 

Mijn doel in het leven is dat zoveel mogelijk mensen de balans vinden tussen werk en privé; Dat mensen weer gaan houden van zichzelf; Weer het op kunnen brengen van externe activiteiten; Weer plezier beleven in het leven. Wanneer je een burnout hebt zijn deze punten ver te zoeken. Ik ga met je opzoek naar je energie gevers; Je belemmerende overtuigingen en deze aanpakken (zoals eigenwaarde, nee durven zeggen, angsten onder ogen zien enz.); De rust vinden in jezelf en bewustwording creëren door middel van mindfulness.

 

Vanaf jongs af aan was ik al iemand die goed kon luisteren en aanvoelen. Ik kwam erachter dat ik hoog sensitief ben waardoor ik net anders de wereld ervaar en (doe de test!) gebruik deze kracht om te verbinden met de ander. Ik kan haar fijn voelen wat er nodig is, en gebruik dan ook deze intuïtie om aan te voelen wat er op dat moment nodig is.

 

Ik ben in bezit van een hele hoop tools waaronder RET en ACT die ingezet kunnen worden om aangeleerde overtuigingen aan te pakken. Mijn coaching stijl kan gezien worden als meegaand maar ook zeer provocatief. Jouw herstel staat voorop! Plan een vrijblijvend gesprek in en kijk eerst of er een klik is.

Nobco Coaching Logo
Roy van Sichem is aangesloten bij de: Nederlandse orde van beroepscoaches
Roy van Sichem is aangesloten bij de StiR: Keurmerk voor Professioneel Begeleiden
Roy van Sichem

Vragen?

Of stuur een bericht:

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

join the family

Wil je op de hoogte gehouden worden?

Open chat